Thuis-scholing voor veel hoogbegaafde kinderen een verademing!

5 mei
Facebooktwittermail

Veel ouders en leerkrachten zullen blij zijn als de scholen weer open gaan en het ‘normale leven’ weer begint. Het ziet er naar uit dat we die richting wel weer op gaan. Maandag 11 mei maken we weer een ‘voorzichtige’ start op de basisscholen.

Ik heb de afgelopen weken regelmatig contact gehad met ouders, leerkrachten, kinderen en jongeren over hoe zij deze tijd ervaren. Een tijd waarin vooral ouders  (ook de stief- en pleegouders) van schoolgaande kinderen zich hebben moeten aanpassen aan hun nieuwe rol als juf, meester, begeleider en coach. Het was niet voor iedereen even makkelijk om deze nieuwe rol en situatie in goede banen te leiden.

Gevoelig en begaafd

Ik heb besloten om me in deze blog te richten op de gevoelige/sensitieve en begaafde leerling. Het viel me op dat de meeste kinderen die ik heb gesproken zich wel content voelen met de manier hoe ze de afgelopen weken thuis hebben kunnen werken via online scholing en/of weekpakketten. Een paar citaten uit de gesprekken die ik met ze heb gehad:

Job (9 jaar): “ik vind het fijn om thuis te werken. Ik begin om 9.00 uur en om 11.00 uur heb ik alles af. Dan ben ik vrij en kan ik leuke dingen doen. Ik kan me thuis beter concentreren en het lukt me zelfs om de dingen, die ik normaal moeilijk vindt, makkelijker af te krijgen”

Chloe (15 jaar): “Het is zo fijn om die ellenlange uitleg van docenten niet te horen. Dat leidt mij alleen maar af. In de les wil ik altijd meteen beginnen omdat ik alles al snap maar ik moet de hele uitleg afwachten voordat ik mag starten. Ik mag dan ook niet tekenen of iets anders doen. Dat maakt me juist onrustig waardoor ik gestrest raak en geen zin meer heb. Dan wordt ik chagrijnig en ga ik de discussie aan met de docent. Daar hebben ze geen zin in en word ik er uit gestuurd. Daar baal ik dan weer zelf van. Nu ik thuis kan werken heb ik rust, bepaal ik mijn eigen tempo en kan ik me beter concentreren. Ik bepaal zelf mijn tijd. Ook tijdens de online lessen ben ik officieel aanwezig maar kan ik in de tussentijd al gewoon starten als ik het begrijp.”

Vertrouwen hebben in je kind

Er zijn ook kinderen die hun ouders een lesje in vertrouwen geven. Een mooie aanwinst in deze tijd! Ik citeer:

Ben (12 jaar): “Sinds ik op de brugklas zit willen mijn ouders altijd mijn huiswerk controleren. Ik zeg dat dat niet hoeft omdat ik mijn huiswerk gewoon doe. Niet dat ik huiswerk nou zo leuk vindt maar het kost mij weinig tijd en ik begrijp het allemaal wel. Soms vind ik het zelfs erg makkelijk. Nu moet ik alles thuis doen. Mijn ouders werken overdag en ik ben met mijn oudere zus alleen thuis. Ik moet haar vaker helpen met huiswerk dan andersom. Als mijn ouders thuiskomen willen ze eerst weten of we alles wel hebben gedaan. Ik kan ze alles laten zien en toch heb ik het idee dat ze mij soms niet geloven. Mijn zus vindt dat ook. Vorige week zei ze boos tegen mijn ouders: “ wanneer gaan jullie ons een keer vertrouwen alsjeblieft, we doen elke dag ons best en hebben alles af. Is dat niet genoeg?” Ik vond het wel goed van haar en ik was best een beetje trots op mijn zus. Mijn ouders hebben ons daarna minder gecontroleerd.”

Behoefte aan autonomie

Wat je leest in de bovenstaande voorbeelden is onder andere een behoefte aan meer autonomie bij deze kinderen. Zelf mogen bepalen op welke manier en waar ze, in dit geval, de opdrachten van school tot zich nemen. Begaafde kinderen hebben een sneller dan gemiddeld denkproces en kunnen eerder iets als saai of langzaam ervaren. Hun hersenen staan op aan maar worden vaak niet voldoende gevoed in de klas. Als ze verplicht worden om op een lager tempo te werken of naar iets te luisteren dat ze al weten dan kunnen deze kinderen en jongeren gefrustreerd raken. En dit heeft een negatief effect op hun leer- en denkvermogen!! Ze moeten op de rem terwijl de trein doordendert. Onrust, stress, negatief zelfbeeld en zelfs faalangst kunnen gevolgen zijn.

In dit kader begrijp je misschien dat thuis werken voor deze groep kinderen een hele fijne uitkomst is. Ze kunnen hun eigen tempo volgen, worden niet afgeleid door in hun ogen ‘onbelangrijke zaken’ en kunnen optimaal hun competenties inzetten en verder ontwikkelen. Voor deze kinderen gaat het niet alleen om een wat meer uitdagende inhoudelijke leerbehoefte maar vooral om meer autonomie in hun eigen leerproces.

Behoefte aan een rustige omgeving

Voor de meer gevoelige kinderen is een rustige leeromgeving heel prettig. Volle klassen, wisselen van lokaal, veel prikkels in het gebouw (visueel-auditief- geur en energetisch) zijn voor een meer gevoelig kind soms lastig te handelen, zeker als je je moet focussen op je schoolwerk. Deze kinderen kunnen zich prima concentreren in een rustige leeromgeving en hoeven zich dan minder bezig te houden met ‘overleven’.

Mocht je vragen hebben over hoog gevoeligheid/hoog begaafdheid en leren, stuur me dan even een mailtje met jouw vraag of reageer onderaan deze blog.

 

 

Facebooktwittermail

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.